BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 4, 2011

SaViNg mOnEy


Lama sudah rasanya, "Perindu Syahid" menghilangkan diri dr dunai blognya.. masa tdk mengizinkanku untuk membuka blog ini apatah lagi untuk mencoret sepatah dua kata. ku mengimbas kembali selama 5 bulanku menyepi... exam final + tesis membuatku seakan "org tdk waras". gila untuk mengejar masa, galakkan mata mencari rujukan di library, kuatkan hati saat semua sahabar terutama "nur Qalbi" pulang kekampung.. saat itu dapatku rasakan tekakku ini pedih menelan air laut masin, tanganku terkapai pohon pertolongan...ya pertolongan dr Yang Maha Esa... kerana izinNya, tesisku selamat disiapkan, kerana izinNya juga Allah selesaikan masalah kewanganku dgn perantara ayah "nur qalbi".

sebelumku menamatkan pengajianku di ukm, aku nekad untuk sambung "master" di ukm juga. entahlah... UKM ada sesuatu ygku cari.... walaupunku tahu risikonya tapi aku cuba untuk terus berjuang sehingga cita-citaku tercapai.... saat itu aku bekerja sbg "guru tadika" untuk mengumpul duit bagi membayar yuran pendaftaran masterku...

aku gagahkan diri, tabahkan hati duduk di tadika itu walaupun kehadiranku kurang disenangi. bukanku tidak cuba untuk memahami dan bergaul dengan mereka tetapi tidak hormat sahabat dgn membawa pasangan ke rumah menyebabkan aku kurang senang. ini ujian drNya... menangis sendiri saat aku diperli, tingkahlaku ku diperhati seperti banduan penjara, salahku dibesarkan... jika mengikut emosi, aku kalah dan mahu lari tapi apb teringat matlamat nak kumpul duit... air mataku dikesat.... "kalau saya kata, saya Nak, saya tetap Nak jugak!!!!!"

Akhirnya.... ramadhan kembali lagi.. inilah saat semua umat Islam berjuang mengumpul amal... Masjid dan surau bertambah serinya... sering terdengar tazkirah, bacaan ayat-ayat suci al-Quran.. masjid n surau penuh dengan jemaah bagi menunaikan solat sunat terawih... begitu jua dgnku.. ramadhan kali ini amat sayu, kadang2 ku berbuka sendirian.. sahurku sendirian sbb tak senang bergaul dgn bos n psgn yg bersahur sama2 ( meluatnya!!!!).. ku simpan perasaan takut dgn mengajak bos n housemate ke surau bersama2... akan tetapi pelawaanku di tolak.. ramadhanku diuji lagi... tika anak2 didikku enak tidur di waktu tghari, ku curi masa untuk mengaji.. tapi terdengar suara dibelakang mengatakan " aku menunjuk"... sedangkan aku baca dengan suara yg perlahan... salah kah..???? Ku cuma mampu berdoa, buka hati mereka dan percepatlah waktu... ku tak mampu.... ramadhan kian melabuh tirainya.. bermakna.. perjuanganku "saving money" selesai... alhamdulillah..... semangat untuk menyambung semakin bergelora.... "Nur Qalbi!!!!... tggu saya.. kita belajar sama2 yer..."